zondag 24 april 2022

24 april 2022 Islares hotel - Portugalete herberg

Het heeft deugd gedaan om in een warm bed, in een warme hotelkamer te slapen. Terwijl buiten de wind bleef gieren en de regen met bakken uit de lucht bleef vallen.

Om 7hr45 gaan we ontbijten. Daarna trekken we onze bijna droge kleren weer aan, pakken alles in en gaan op stap.

We volgen eerst de N634 die langs de kust loopt. Het is bewolkt maar droog. Het zicht op de zee is prachtig. Er zijn veel fietsers op de baan: solo fietsers, grotere groepen fietsers (de veertigers), de kleinere groepen fietsers (meestal de senioren, zijn vaak met drie). Rond 10hr30 komen we aan in Castro-Urdiales, via Playa Ostende. Dit is een prachtige badstad, met een mooie lange wandelpromenade. Een aangename plek. We doen een korte stop voor een koffie en pinxo voor we de helling richting Onton aanvatten. Het kenmerk van de camino del Norte is het constante stijgen en dalen. We worden elke dag beter. Het stijgen gaat veel beter dan het dalen. Dan hebben we wat meer last van het gewicht van onze karren.

We herinneren ons dat we een heel mooi wandelpad hadden gevolgd  tussen Pobeña en Onton negen jaar geleden. Dus zet ik de buen camino app terug aan om op het kustpad te geraken. Het is nog steeds heel aangenaam wandelen. Ze hebben erg geïnvesteerd om het pad te verbeteren. Dus komen we ook heel veel wandelaars tegen. En heel veel honden. En we merken dat we in Baskenland zijn: de honden lopen bijna allemaal los. Rond 14hr komen we aan in Pobeña. We steken het strand over naar La Arena en houden een stop om iets te eten. Nog een teken dat we een grotere, toeristische stad naderen: de prijzen worden duurder.

Het is nog vroeg op de middag, dus beslissen we om nog verder te wandelen tot aan de herberg in Portugalete, het noorden van Bilbao. Volgens de app zou de herberg op 8 km liggen, volgens Google Maps zou Portugalete op 10 km liggen. We vertrekken in La Arena langs een prachtig aangelegd fiets en wandelpad, el bidigorria. Onderweg komen we een Nederlands koppel tegen die enthousiast waren dat we het parcours deden met de wheelie. Zij hadden ook een wheelie maar hadden toch beslist om met de rugzak op stap te gaan. Na 2 uur wandelen, zitten we nog steeds op de bidigorria en weinig zicht op Portugalete. Uiteindelijk komen we rond 18hr aan in de herberg Bide Ona in Portugalete, na bijna 13 km gewandeld te hebben.

We hebben een kamer voor ons alleen. De herberg is nagenoeg vol. Een paar solo pelgrims, een paar koppels, een bende Franse dames die net in Bilbao gearriveerd zijn.

Het klassieke ritueel: douche, kleren wassen, thee met een koekje, voeten verzorgen en in bed.

Morgen nemen we de puente colgante, gaan hallo zeggen in Aita’s geboortestraat, en dan trekken we verder richting Gernika.

De les van de dag: beter voldoende kousen meedoen. Pierrick had 3 paar mee. In de ochtend gisteren zat 1 vol zand (door de aankomst met de veerboot op het strand), in de namiddag was 1 paar kleddernat, van het derde paar ontbrak er al een. Dus waren we blij dat we vandaag alle sokken konden wassen.